گفت‌وگو| 

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز: ۵ هزار خانواده نیازمند در تهران تحت حمایت موردی و مستمر قرار دارند

7:48 - 21 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۹۱۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز: ۵ هزار خانواده نیازمند در تهران تحت حمایت موردی و مستمر قرار دارند
مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز  با بیان اینکه حدود ۵ هزار خانواده نیازمند در تهران را تحت پوشش حمایت‌های موردی و مستمر داده ایم، گفت: منابع مالی ما محدود است و نمی‌توانیم همه این جمعیت را تحت پوشش داشته باشیم.

مظفر الوندی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اقدامات در دست انجام انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان بیان کرد: این انجمن، یک نهاد بسیار قدیمی است که ۸۰ سال سابقه خدمت در موضوع حمایت از خانواده‌های زندانیان و کمک به زندانیان را دارد؛ البته این انجمن، پس از پیروزی انقلاب بیشتر بر حمایت از خانواده‌های زندانیان متمرکز شده است.

خانواده زندانیان نیازمند به‌طور رسمی و قانونی، در اختیار کمیته امداد قرار می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه بودجه‌های حمایت از خانواده زندانیان نیازمند به‌طور رسمی و قانونی، در اختیار کمیته امداد قرار می‌گیرد، افزود: بلافاصله پس از اینکه خانواده‌ یکی از  زندانیان شناسایی می‌شود، تحت پوشش کمیته امداد قرارگرفته و فرایند حمایت از آنها آغاز می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز با اشاره به اینکه معمولا ۴ تا ۵ ماهه از وقتی که یک محکوم به حبس دستگیر می‌شود تا زمانی که خانواده‌اش مورد حمایت رسمی کمیته امداد قرار می‌گیرد، زمان می‌برد، گفت: در این فاصله زمانی، انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان عهده دار کمک و حمایت از خانواده‌های آنان می‌شوند.

 بودجه دولتی برای کمک به خانواده زندانیان نداریم

الوندی با بیان اینکه انجمن‌های حمایت از خانواده زندانیان در کل کشور، هیچ بودجه دولتی برای کمک به خانواده زندانیان ندارند، افزود: منابع مالی‌ انجمن‌ها، از کمک‌های مردمی و خیرین و همچنین فعالیت‌های محدود اقتصادی تامین می‌شود. منظور از فعالیت اقتصادی همان کارگاه‌ها و فروشگاه‌های پیرامون زندانهاست که زندانیان در آن‌ها مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل انجمن حمایت از  خانواده زندانیان مرکز: ۵ هزار خانواده نیازمند در تهران را تحت حمایت پوششی موردی و مستمر داریم/ سال قبل حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک مردمی داشتیم

انجمن حمایت از خانواده زندانیان از طریق هیئت مدیره اداره می‌شود
وی با اشاره به اینکه در هر نقطه از کشور که زندانی وجود دارد، انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان نیز حضور دارد، گفت: انجمن حمایت از خانواده زندانیان از طریق هیئت مدیره اداره می‌شود و سازمان زندان‌ها نیز بر روند کار‌ها نظارت کلی دارد. ترکیب دولتی و یا بهتر است بگوییم حقوقی و حقیقی، این انجمن‌ها در هر شهری را مدیریت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز  تصریح کرد: ترکیب حقوقی شامل دادستان، رئیس زندان و رئیس کمیته امداد (در برخی شهرستان‌ها) به اضافه سه نفر معتمد به انتخاب رئیس زندان همان شهر یا استان است. ترکیب حقوقی در مرکز یا همان تهران، تفاوتی‌هایی دارد و شامل نمایندگان دادستان کل کشور، سازمان زندان‌ها و دادستان تهران و سه نفر معتمد می شود.

کمک‌های انجمن به خانواده‌های زندانیان ثابت و مستمر نیست

الوندی با اشاره به اینکه کمک‌های انجمن به خانواده‌های زندانیان ثابت و مستمر نیست و بر مبنای منابع درآمدی یا کمک‌های مردمی است، عنوان کرد: در هر زندان تهران، یک مددکار از سوی انجمن حمایت از خانواده زندانیان مستقر شده است. خانواده‌ها اغلب برای رفع مشکلات مالی و بعضا روانشناسی و حقوقی خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از  خانواده زندانیان مرکز: ۵ هزار خانواده نیازمند در تهران را تحت حمایت پوششی موردی و مستمر داریم/ سال قبل حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک مردمی داشتیم

خدماتی که انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان ارائه می‌کند

وی با اشاره به خدماتی که انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان ارائه می‌کند، توضیخ داد: به طور مثال، وقتی سرپرست خانواده‌ای در زندان است و یارانه آن خانواده قطع می‌شود، انجمن برای ستاد هدفمندی یارانه‌ها نامه می‌نویسد و آن‌ها کار تغییر سرپرست را انجام می‌دهند و یا وقتی خانواده‌ای فرزندش شناسنامه ندارد و برای حل مشکل هویتی فرزند خود به انجمن مراجعه می‌کند، نامه نگاری‌های لازم برای انجام این مهم انجام می‌شود.

حمایت‌های مادی و معنوی انجمن از خانواده‌های زندانیان

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز با تاکید بر انجام حمایت‌های مادی و معنوی از خانواده‌های زندانیان گفت: معتقد هستیم، خانواده‌های زندانیان نیز جزوی از پازل مدیریت کلان زندان‌ها هستند لذا حمایت از آنها نیز باید مدنظر باشد.

بازدید از منزل خانواده زندانیان

الوندی به بازدید از منزل خانواده زندانیانی که در زمان ملاقات شناسایی می‌شوند، اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها، شرایط خانواده‌ها را می‌سنجیم. یکی از مشکلات اصلی خانواده‌ها خصوصا درتهران، تامین ودیعه مسکن است. برخی دیگر از این خانواده ها، مشکلاتی درخصوص وضعیت تحصیل فرزندان و مشاوره روانشناسی دارند. عده ای از این خانواده ها، لوازم خانگی ندارند که اگر این مشکلات دیده شود، حمایت‌های لازم انجام شده و کم کم آن‌ها را به کمیته امداد معرفی می‌کنیم تا از کمک‌های رسمی این نهاد نیز بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد کسانیکه انجمن حمایت از خانواده زندانیان مورد حمایت قرار می‌دهد، همزمان تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: کمک‌ها از نظر ریالی و مادی خیلی بالا نیست لذا هر دو نهاد، باهم به این خانواده ها، کمک می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از  خانواده زندانیان مرکز: ۵ هزار خانواده نیازمند در تهران را تحت حمایت پوششی موردی و مستمر داریم/ سال قبل حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک مردمی داشتیم

ارائه خدمات مشاوره روانشناسی

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز با تاکید بر ارائه خدمات مشاوره روانشناسی به خانواده مددجویان گفت: در انجمن مرکز، هر هفته و به طور ثابت، تعدادی از خانواده‌ها حدود ۴ ساعت در کلاس‌های مشاوره‌ای و توانمندسازی شرکت می‌کنند. در کنار آن، کارآفرینانی را دعوت می‌کنیم تا در بین اعضای این خانواده ها، درباره اشتغال صحبت کنند و تعدادی از این افراد را برای اشتغال جذب کنند.

مشاور حقوقی انجمن نیز به طور ثابت در دفتر مرکزی مستقر است

الوندی تاکید کرد: مشاور حقوقی انجمن نیز به طور ثابت در دفتر مرکزی مستقر است تا مشکلات حقوقی خانواده‌ها را برطرف کند. در جلسات هفتگی انجمن به مشکلات بهداشتی و درمانی و حتی موارد ترک اعتیاد نیز رسیدگی می‌شود. کلینیک ترک اعتیاد داریم و اگر کسی مشکل اعتیاد داشته باشند آن‌ها را تحت پوشش و درمان قرار می‌دهیم.

۵ هزار خانواده نیازمند در تهران را تحت حمایت پوششی موردی و مستمر داریم

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز  با بیان اینکه حدود ۵ هزار خانواده نیازمند در تهران را تحت حمایت پوششی موردی و مستمر داریم، گفت: منابع مالی ما محدود است و نمی‌توانیم همه این جمعیت را تحت پوشش داشته باشیم.

در حوزه اشتغال خانگی برنامه داریم

وی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال خانگی برنامه داریم، افزود: یکی از سیاست‌های قطعی ما در انجمن، دولت و قوه قضاییه این است که خانواده زندانیان باید توانمند شوند تا بجای اینکه چشم شان به مستمری محدود ما باشد، خود بتوانند روزی و درآمد کافی و درخوری کسب کنند.

برای اشتغال خانواده زندانیان هیچ محدودیتی نداریم

الوندی با بیان اینکه برای اشتغال خانواده زندانیان هیچ محدودیتی نداریم، تاکید کرد: چنانچه هزار نفر نیز آماده اشتغال باشند می‌توانیم آن‌ها را به شهرداری و یا خیرین معرفی کنیم، اما متاسفانه استقبال خانواده‌ها از این موضوع کم است.

مدیرعامل انجمن حمایت از  خانواده زندانیان مرکز: ۵ هزار خانواده نیازمند در تهران را تحت حمایت پوششی موردی و مستمر داریم/ سال قبل حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک مردمی داشتیم

خیرین و نهاد‌های عمومی نیز علاقمند به اعطای شغل به خانواده‌های زندانیان هستند

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز با تاکید بر اینکه اشتغال زندانیان یکی از اولویت‌های سازمان زندانهاست و تسهیلات خوبی سال گذشته برای اشتغال تخصیص داده شده بود، گفت: علاوه بر مراکز کوثر که شهرداری برای اشتغال زنان بدسرپرست و بی سرپرست راه اندازی کرده و بخشی از شاغلان در آن، خانواده‌های زندانیان هستند؛ خیرین و نهاد‌های عمومی نیز علاقمند به اعطای شغل به خانواده‌های زندانیان هستند.

سال قبل حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک مردمی داشتیم

وی با اشاره به خیرینی که با انجمن حمایت از زندانیان مرکز مشارکت و همراهی دارند، گفت: خیرین سنتی و انفرادی داریم که سالهاست مستمر و موردی کمک می‌کنند، اما نهاد‌های غیردولتی و عمومی مانند شهرداری‌ها و برخی بانک‌های نیز کمک‌های خیریه فراوانی به خانواده زندانیان دارند. سال قبل حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک مردمی داشتیم. حدود ۱۳۰- ۱۴۰ نفر خیر اسمی داریم که در طول سال کمک می‌کنند و از کمک هایشان بهره می‌گیریم.

خانواده‌های زندانیان به کمک نیاز دارند

الوندی با اشاره به اینکه شهروندان برای کمک به خانواده زندانیان می‌توانند به درگاه اینترنتی مهر حامی مراجعه کنند، افزود: خانواده‌های زندانیان به کمک نیاز دارند که باید فرهنگ کمک به این خانواده‌ها بیشتر ازقبل، برای عموم مردم جا بیفتد.

مدیرعامل انجمن حمایت از خانواده زندانیان مرکز  تاکید کرد: وقتی بک زندانی وارد زندان می‌شود، حداقل‌های زندگی را دارد، اما اعضای خانواده اش که هیچ جرمی ندارند برای ادامه زندگی خود به دردسر می‌افتند و مشقت‌های زیادی می‌کشند که باید با فرهنگسازی در این زمینه، به رفع مشکلات این عزیزان نیز کمک کنیم.

انتهای پیام/


بهاره نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
0
0
سلام همسر من بی گناه زندانی است که مالی .با دوتا بچه مدرسه بی سرپناه و آواره ام حتی پول خورد و خوراک روزانه رم نداریم توروخدا کمک کنید
داود شمس نو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
0
شکایت از سازمان حمایت از خانواده زندانیان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *